20.7.2014

PARIISI: PÄIVÄ 6

Huh. I did it. Viimeinen päivä Pariisin matkalta, olkaas hyvät!

Päivä 6

Aamiaisen jälkeen pakattiin vielä vikat matkatavarat kasseihin, laitettiin kamat säilytykseen ja luovutettiin huoneet. Lähtö oli jälleen klo 9 hotlalta ja suuntana oli tällä kertaa Le cimetière du Père-Lachaise, Ranskan komein ja maailman vierailluin hautausmaa jo 1800-luvulta lähtien.

Hautausmaa oli suht lähellä meidän hotellia, joten oltiin siellä käden käänteessä. Ja voi apua se oli kaunis! Tai jos niin vaan voi sanoa hautausmaasta... Isoja, satoja vuosia vanhoja hautoja ja hautakiviä, perhehautoja ja veistoksia. Bongattiin mm. Édith Piafin, Oscar Wilden ja Jim Morrisonin haudat. Joku tuntematon tuo kuulemma joka päivä Morrisonin haudalle punaisen ruusun, kun taas Wilden haudassa oli iso lasi, joka oli väärällään huulipunapusuja ja -kirjoituksia.

Kaiken kaikkiaan koko hautausmaa oli hyvin puistomainen mutta silti kiehtovan karmiva paikka. Niin vanha ja täynnä rikkoutuneita hautoja. Veti kyllä hiljaiseksi.

Hautausmaan jälkeen alkoikin taas vapaa-aika. Päätin mennä kaverin kanssa katsomaan Riemukaarta, kun ei oltu siellä vielä kunnolla käyty; oltiin nimittäin nähty se vain pikaisesti Eiffelin tornista hauskana möllykkänä pariisilaisten talojen joukossa. Napattiin lähistöltä metro ja käveltiin lähes koko puilla ympäröity Champs-Élysées -katu päästä päähän sinne liikenneympyrään asti, jossa tämä kuuluisa L'arc de Triomphe siis sijaitsee. Ja huh sitä liikenneympyrän kulkuväylää! Kauhea sekasorto. Käytiin myös muutamassa kaupassakin matkan varrella - haikaillen tietysti vain niiden kalliiden luksusliikkeiden perään, joista Champs-Élysées on pääosin tunnettu... let's face it: elegantti ja tyylikäs ilmapiiri oikein loistaa lähes joka näyteikkunasta tuolla kadulla!

Otettiin siinä sitten Riemukaaresta kuvia ja ihmeteltiin sen kokoa - sekin oli paljon suurempi kuin muistin! Ihmiset olivat ihan pikkiriikkisiä sen päällä. Ei kuitenkaan menty sen alle - saati sinne päälle - vaan lähdettiin pian sen toiselta puolelta poispäin tapaamaan muutamia toisia. Aikaa ei nimittäin ollut kauheasti tuhlattavaksi, sillä vietettiin juuri muutamia viimeisiä hassuja tunteja Pariisissa tällä reissulla. Meidän toinen huoltaja oli nimittäin kehunut yhtä toria ja sen lettuja, joten päätettiin mennä testaamaan sitä.

Löydettiin muut ja käytiin siinä Le Marché des Enfants Rouges -torilla syömässä fish and chips. Oli aika kallis, mutta maha huusi jo ruokaa pitkän kävelyn ja reissaamisen jälkeen. Otettiin myös ne crêpet "hullulta mieheltä", niin kuin huoltajamme oli ilmaissut. Ja haha, semmoinen se vähän olikin: sanoi koko ajan "namnam" ja höpisi hassuja! Aika symppis. Ja olihan mun crêpe avec sucre myös aika taivaallista... ♥︎ Istuttiin siinä sitten vain hetki yhdessä puistossa syöden niitä. Sitten alkoikin tulla jo vähän kiire, sillä neljäksi piti ehtiä hotellille. Käytiin nopsasti kaupassa ja riennettiin metroon. Lopulta oltiinkin tosi hyvissä ajoin, joten kiirehdittiin aivan turhaan...

Otettiin matkatavarat mukaan hotellin aulasta ja lähdettiin taas tilausbussilla lentokentälle. Lentokentällä hoidettiin itse matkaliput ja laitettiin laukut ruumaan. Ostin jättimacaronsin - ja voi apua! Se oli ehkä paras macaron, jonka oon ikinä syönyt. Omnom. Ostin myös tuliaisboksin niitä kotiin, sillä pitihän tätä ihanaa Pariisi-fiilistelyä jatkaa myös vähän kotipuolessa arjen keskellä...

Mentiin pikkuporukalla vielä vähän kauppoihin sekä kahvilaan istuskelemaan ennen koneeseen menoa. Lento lähti muuten vähän myöhässä. Aurinko näkyi ihanasti lentokoneen ikkunasta ja Eiffelin tornikin näkyi hieman sumun keskellä. Pimeyden tullessa kaupunkien valot näyttivät upealta iltavalaistuksessa. Helsinki oli mieletön, kun laskeuduimme. Todella kaunista. Lento siis laskeutui puolen yön jälkeen Helsinki-Vantaan lentokentälle. Sen pituinen se!

Oli kyllä ihan mielettömän kiva matka! Ihanaa, hauskaa ja niin nättiä. Ihana keväinen Pariisi! Tykkäsin kovasti. Mahtava ja unohtumaton kokemus koko reissu! ♥︎

Nyt sanon heipat koneen Pariisi-kansiolle ja avaan seuraavaksi sellaisen, jonne mulla on kertynyt kuvia koko pikkuisen hiljaiseloni aikana. Palaillaan siis taas mahdollisimman pian, sillä mulla on niin paljon kerrottavaa!

Psst. Miettikää, jos olisin noita hautausmaakuvia selaillessani huomannut siellä haudoissa jotain kasvoja yms. Haha, apua... :-D

6 kommenttia

1. Herranjestas toi hautausmaa näyttää ihan mielettömältä! Rakastan muutenkin vanhoja hautausmaita, vaikka ne ovat omalla tavallaan ihan sairaan karmivia... Etenkin öisin! Mutta jotenkin hellyin noille balettitossuille tolla eräällä haudalla.

Kiitos tästä matkaselostuksesta! Näitä oli ihan sairaan kivaa lukea :-) ♥

1. I know right!! Samat fiilikset oli mullakin tuolla käppäillessäni.

Oi kiitos itsellesi, kun sulta tulee aina niin kivoja kommentteja! ♥ Ja hei tosi ihana kuulla, että Pariisi-postaukset miellyttivät - itsekin tykkäsin nimittäin tehdä niitä! :-)

2. näitä oli tosi kiva lukea ja oot nähny paljon vaivaa näiden eteen :) ❤ ihana, ihana hautausmaa :) niiiin kaunista :)

1. Heh, aikaa tosiaan vierähti näiden parissa vähän liiankin kauan, mutta nyt ne on ohi! Mahtava siis kuulla, että myös sä tykkäsit näistä :-) ♥ Ja oi toi hautausmaa oli mustakin niin hämmentävän kaunis!

3. onpa kivoja matkakuvia! :) ja kiva et oot ottanu kuvia muustakin kuin perus eiffel-tornista hahah :-D oon aina tykänny sun tavasta muokata kuvia, oon tainnu olla lukijana ihan alkuajoista asti :D :)

mä tulin pari päivää sit kroatiasta ja multakin löytyy matkasta kuvia jos vaan kiinnostaa :)
    > http://tuuliyy.blogspot.fi

1. Voi kiitos ihana Tuuli :-) ♥ Mä halusinkin näyttää teille Pariisia ihan kunnolla, joten kirjoitin tälleen erikseen jokaisesta viettämästäni päivästä tuolla rakkauden ja muodin pääkaupungissa. Ei se Pariisi pelkkään Eiffelin torniin lopu - päinvastoin!

Ja apua. Ihan mahtava kuulla, että oot pysynyt mukana ihan alusta saakka. Arvostan sitä todella! ♥

Oi käyn saman tien katsomassa! Matkakuvat ovat aina niin ihania :-)